23948sdkhjf

AI-løsning skal "ses som et nyt våben" for den fysiske detailhandel

To fronter er trukket skarpt op i dansk detailhandel.

Den fysiske handel med butikkerne i front - mod onlinesegmentet hvor internettet er den bærende platform.

De bekriger hinanden i denne tid - og mens flere virksomheder begiver sig mod at blive omnichannel, holder nogle detailister også stædigt fast i at gøre den fysiske butiksoplevelse unik.

Singlechannel, multichannel og omnichannel

  • Singlechannel
  • En virksomhed sælger sine produkter gennem én salgskanal - enten en fysisk butik eller via en webshop.
  • Multichannel

  • En virksomhed sælger sine produkter gennem flere forskellige salgskanaler. 

  • Det kan være både på nettet og i en fysisk butik. 

  • Men platformene spiller ikke sammen og har ikke nogen indbyrdes afhængighed - til forskel fra omnichannel

  • Omnichannel

  • En virksomhed sælger sine produkter på samme vis som i multichannel - men den helt store forskel er, at salgskanalerne spiller sammen, og virksomheden forbinder alle sine salgskanaler. 

  • Det vil eksempelvis sige, at man kan bestille en vare på nettet til afhentning i en fysisk butik - eller omvendt, bestille en vare hjem til privatadressen fra en fysisk butik.

Kilde: Customers 1st

Det gælder blandt andet Panasonic, som i bestræbelserne på at fastholde flere kunder har lanceret et helt nyt AI (kunstig intelligens, red.)-værktøj, der skal "revolutionere detailhandlen", som elektronikgiganten selv formulerer det. 

- Butikkerne kan automatisk overvåge kundernes demografi, kombinere disse oplysninger med købspræferencer og yderligere oplysninger såsom vejr eller lokale begivenheder og øjeblikkeligt tilpasse reklamer på skærme i butikken. Det er en smart løsning, som skaber en helt ny indkøbsoplevelse, understreger Jens-Michael Pohl. 

Han er Sales Engineering Manager i Panasonics europæiske afdeling.

Uanede muligheder

Han fortæller videre, at de fysiske butikker må og skal slå sig på den gode kundeoplevelse, hvis de vil hamle op med den vækstende onlinehandel. 

Og med hjælp fra kunstig intelligens skal den fysiske detailhandel altså også i real-time tilpasse sig til kundernes behov og købsadfærd. 

Panasonic Group

  • Panasonic-koncernen blev grundlagt i 1918.
  • I dag er koncernen én af markedslederne inden for udvikling af innovative teknologier og løsninger til vidtrækkende applikationer.
  • Dette omfatter forbrugerelektronik, boliger, bilindustrien, industrien, kommunikation og energisektoren verden over. 
  • Koncernen rapporterede en konsolideret nettoomsætning på 8.378,9 milliarder yen (ca. 59,4 milliarder euro) for året, der sluttede 31. marts 2023.

Kilde: Panasonic Group

- Alt dette er muligt i dag takket være AI. AI i kameraerne til at identificere profiler, AI i backend-systemet til at foreslå produkter, og de generative AI-funktioner til øjeblikkeligt at levere personlig annoncering, siger Jens-Michael Pohl. 

Indtil slutningen af november har Panasonics annonceringsmodel - baseret på kunstig intelligens - kun været at finde på Panasonic Connects Customer Experience Center i München. Men AI-værktøjet er nu også tilgængeligt for eksterne partnere. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: Kunstig Intelligens
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.606